الگوریتم E-A-T گوگل و تاثیر آن بر وردپرس، جهت جلوگیری از روش های متقلبانه برای بدست آوردن رتبه خوب در نتایج گوگل میباشد که هر سال بروزرسانیهای مختلفی روی الگوریتمها اعمال میشود. در این مقاله آموزشی از وب سایت امسینا ( اکسیژن طراحی سایت Msina ) برای شما این الگوریتم جدید گوگل را معرفی میکنیم.
الگوریتم E-A-T گوگل، قسمتی از یک مسیر مشخص برای شناسایی درجهبندی وب سایتها است که در آپدیتهای جدید گوگل ارائه شده است. با این که تغییرات ناچیزی توسط کارمندان گوگل هر روزه اعمال میشود، تغییرات و بروز رسانیهای بزرگ هستند که واقعا زندگی صاحبان سایت را تحت تاثیر قرار میدهند. اما این بار هیچ استثنایی وجود ندارد.
–
–
الگوریتم جدید E-A-T گوگل
–
این الگوریتم خیلی هم جدید نیست و از ماه August سال ۲۰۱۸ معرفی شده است. در آن زمان بسیاری از افرادی که در زمینه سئو کار میکردند، شاهد نواساناتی در رتبهبندی سایتها توسط گوگل بودند. علاوه بر آن گوگل نیز اعلام کرد که یک بروز رسانی گسترده انجام داده است، کاری که معمولا انجام نمیدهد.
دقیقا بعد از این بروز رسانی چه اتفاقی میافتد؟! اگر تا به حال کلمه ی YMYL به گوشتان نخورده است، شما تنها نیستید بلکه ما هم جزو شما هستیم. (: این کلمه مخفف عبارت Your Money or Your Life بوده است. اصطلاحی است که گوگل برای صفحاتی به کار میبرد که میتوانند به طور بالقوه بر خوشبختی، سلامت، ثبات مالی یا ایمنی کاربران تاثیر بگذارد.
بنابراین این بروز رسانی تاثیر زیادی بر وب سایتها و صفحاتی داشت که در این دستهبندی قرار میگیرند. بعضی از وبمستران تغییرات بسیار زیادی را در ترافیک سایت خود مشاهده کردند که می توانید تاثیر الگوریتم E-A-T گوگل را بر سایتهای زیر ببینید.
همانطور که میبینید، افت شدید ترافیک بیش از ۵۰ درصد در سایتهای معروف، عادی به نظر نمیرسید. به طور کلی، سایتهایی که بیشترین میزان نوسان در ترافیک را تجربه کردند، سایتهایی در زمینه سلامت، ورزش، تغذیه و حوزه پزشکی بودند.
به علاوه بر این که وب سایتهایی در زمینه بازاریابی و کسب و کار نیز شاهد تغییرات بزرگی بودند. علاوه بر این، الگوریتم جدید E-A-T گوگل بر نتایج جستجو محلی نیز تاثیر گذاشته بود اما چیزی نبود که اکثر افراد روی آن تمرکز کنند.
اسم E-A-T از کجا آمده است؟
متخصصین سئو وب سایت، اسم این الگوریتم را E-A-T گذاشتند که مخفف کلمات زیر است:
- Expertise (تخصص): چه میزان مدیر وب سایت یا نویسنده مطلب در مورد مطلبی که در سایت موجود است اطلاعات دارد.
- Authoritativeness (مسئولیت پذیری): درجه اعتبار و مسئولیتپذیری سایت در قبال محتوایی که منتشر میکند.
- Trustworthiness (قابل اعتماد بودن): بررسی این که چقدر سایت مورد نظر قابل اطمینان است. مثل امنیت و کیفیت سایت.
–
–
پیاده سازی دستورالعملهای الگوریتم E-A-T گوگل
–
قطعا سوال شما هم این است که چه کاری باید انجام دهید تا افت ترافیک، گریبانگیر سایتتان نشود؟ یا اگر این اتفاق برای شما افتاده است، چه باید بکنید تا به حالت عادی برگردید؟ در ادامه به این دو سوال پاسخ میدهیم و به شما آموزش میدهیم تا بدانید چگونه میتوانید از الگوریتم E-A-T در وردپرس پیروی کنید.
۱- به فکر کاربران و مشتریان وب سایت خود باشید
این که از روشها و ترفندهای مختلف برای آمدن به صفحه اول گوگل استفاده کنید خیلی خوب است؛ اما نباید اولین اولویت شما باشد. گوگل تمام این کارها را انجام میدهد تا فرآیند جستجو را برای کاربران بهینه کند.
در نهایت گوگل میخواهد مرتبطترین و با کیفیتترین نتایج را به کاربر نشان دهد و این نشان میدهد گوگل برای کاربران احترام زیادی قائل است و به فکر آنهاست. در واقع ماموریت شما هم ابتدا باید همین مورد باشد و بعد از آن میتوانید به دنبال ترفندهای سئو باشید. از اینجا میتوانید چند افزونه سئو وردپرس را دانلود و طبق آموزش تنظیم کنید.
اگر وب سایت، محصول یا خدمات در سطح خیلی خوبی دارید، در نهایت اینها همه به لینکها، بازخوردها و هزاران چیز دیگر ختم میشود. موتورهای جستجو از جمله گوگل از آنها برای ارزیابی کیفیت محتوا استفاده میکنند. این اولین گام در توجه به الگوریتم E-A-T گوگل است.
۲- صفحه “درباره ما” سایت خود را بازسازی کنید
این از مواردی میباشد که برای گوگل مهم است این است که چه کسی مسئول اطلاعات موجود در سایت است؟ همچنین این مورد برای کاربران نیز اهمیت دارد. مهم نیست که شما صفحهای تحت عنوان “درباره ما” در سایت خود ساختهاید؛ مهم این است که در آن عوامل پشت صحنه سایت خود را به خوبی معرفی کنید. سعی کنید واقعیت خود و سایت خود را به کاربران نشان دهید تا بتوانید اعتماد آنها را جلب کنید. در این صفحه میتوانید از موارد زیر بهره بگیرید:
- تجربیات و تخصص شما یا تیمتان
- دستاوردهایی که داشتهاید یا نامزد شدهاید
- معرفی خوب و مثبت شما
- دیدگاههای مشتریان و کاربران
- آدرس دفتر کار یا اطلاعات مورد نیاز جهت ارتباط
۳- تخصص اعضای تیم را مشخص کنید
اعضای تیم شما که در وب سایت، محتوا قرار میدهند، باید پروفایلی داشته باشد که تمامی اطلاعات مربوط به خود را در آن نوشته باشند. در وردپرس کافی است از سمت چپ منوی بالایی پیشخوان که نام شما را نوشته است، وارد بخش ویرایش شناسنامه شوید و اطلاعات خود را وارد نمایید.
میتوانید اطلاعات زیر را در بیوگرافی خود بنویسید:
- مقالههای معروفی که نوشتهاید
- کسب و کارهای موفق شما
- دستاوردهایی که بدست آوردهاید
۴- جایگاه وب سایت خود را مدیریت کنید
سئو شامل On-Page و Off-Page است، الگوریتم E-A-T گوگل نیز چنین حالتی دارد. این بدین معنی است که مطمئن شوید سایت وردپرسی شما از لحاظ اعتبار در جایگاه خوبی در دنیای وب قرار دارد. در زیر به فاکتورهای مهم در این زمینه اشاره میکنیم:
پوشش خبری
اگر میتوانید در وب سایتهای خیلی مشهور و معتبر که ربطی به زمینه کاری شما ندارند، با هزینههای زیاد تبلیغ کنید، به هیچ وجه این کار را انجام ندهید! گوگل، فوق العاده در این زمینه هوشمند عمل میکند. به راحتی خواهد فهمید که کدام پوشش خبری با پرداخت پول انجام شده و کدام یک نظر شخصی نویسنده است و صرفا یک تبلیغ نیست، بلکه نوعی حمایت است.
بازخورد
در وب سایتهایی که به حوزه کاری شما مربوط میشود برجسته شوید و سپس بازخورد کاربران را دریافت کنید. معمولا با برجسته شدن در سایتهای مربوطه، بازخورد خوبی دریافت خواهید کرد؛ در غیر این صورت، یک جای کار شما اشکال دارد.
دریافت نظر مشتریان
یکی از راههای خوب برای نشان دادن اعتبار است. نظرات کاربران را جمع کنید و در سایت خود به نمایش بگذارید. در اکثر قالبهای وردپرس، این امکان به صورت شخصیسازی شده در دسترس است و صفحه سازهایی مثل المنتور، ویژوال کامپوزر و خیلی از صفحهسازهای دیگر، این امکان را دارند.
۵- محتوای وب سایت خود را بهبود ببخشید!
به قول بنیانگذار شرکت بزرگ ماکروسافت بیل گیتس، محتوا پادشاه است. این محتوای سایت شماست که باعث میشود در موتورهای جستجو جایگاه خوبی داشته باشید و همچنین باعث افزایش E-A-T سایت شما نیز میشود.
بدین منظور محتوای شما باید تمامی معیارهایی که نوشتیم را در برداشته باشد. هوشمندانه و حرفهای نوشته شده باشد، معتبر و قابل اطمینان باشد. البته شما هم میتوانید از پستهای مهمان استفاده کنید و به کاربرانتان این امکان را بدهید تا نویسنده سایت شما باشند؛ اما تمامی معیارها باید در تک تک این مقالات رعایت شده باشد.
نوشتن مقالههای خوب برای الگوریتم E-A-T گوگل ، صرفا شامل مقالههای جدید نمیشود. بلکه باید توجه ویژهای به مقالههای قدیمی سایت خود داشته باشید و باید آن ها را به خوبی بررسی کنید که آیا در جهت اهداف شما هستند یا خیر. این کار به این خاطر است که رفته رفته مقالههای بهتری خواهید نوشت و مقالههای قبلی و قدیمی ممکن است تلاشهای شما را بینتیجه کند.
الگوریتم E-A-T گوگل با کیفیت سایت مرتبط است؟
هر وب سایتی که میخواهد رتبه و درجه خوبی در موتور های جستجو کسب کند، باید اصول سئو را در همه بخشها رعایت کند. به خصوص به الگوریتمهای گوگل توجه زیادی داشته باشد و از دستورالعملهای آنها پیروی کند. الگوریتم E-A-T گوگل نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ به خصوص اگر سایتهای YMYL را مدیریت میکنید.
نتیجه میگیریم که؛
به طور خلاصه، برای پیاده سازی دستورالعمل های الگوریتم E-A-T گوگل باید کارهای زیر را انجام دهید:
- وب سایت خود را مجددا بررسی کنید و ببینید آیا باعث ناراحتی کاربران میشود یا خیر.
- پیج یا همان صفحه “درباره ما” سایت خود را مدیریت کرده و از اصول الگوریتم E-A-T در آن استفاده کنید.
- تجربیات و تخصص خود و تیمتان را به کاربران نمایش دهید.
- محتواهای جدید و قدیمی را بهتر کنید و از اصول گفته شده بهره بگیرید.
کاربران گرامی امسینا با رعایت اصول بالا، وب سایت شما از نظر الگوریتم E-A-T گوگل در جایگاه مناسبی قرار خواهد گرفت و در آینده جایگاه خیلی بهتری را نیز از آن خود خواهد کرد. به نظر شما چه کارهای دیگری باید انجام دهیم تا از اصول الگوریتم E-A-T پیروی کنیم؟ منتظر دیدگاههای شما هستیم!